1. Informacja Sołecka
Z przyczyn ogólnie znanych nie możemy się spotkać na spotkaniu mieszkańców czy Zebraniu Wiejskim. W związku z powyższym staram się przekazywać Państwu informacje istotne dla naszego sołectwa, zgodnie z prawem zwyczajowym, a przyjętym przez UM. Zwyczajową drogą komunikacji w Sołectwie jest oficjalna strona Internetowa Sołectwa: czarnylas.grodzisk.pl oraz tablice sołeckie (te za szkłem).
Informacje wysyłane przeze mnie mailem nie są obowiązujące dla żadnej ze stron, choć chyba najwygodniejsze. Jeśli ktoś nie otrzymuje ode mnie maila (a podał mi go wcześniej) tzn., że z jakiś powodów ustawień, zabezpieczeń czy innych usterek technicznych mail nie dociera do odbiorcy, powinien się zwrócić o wyjaśnienie. Często mam listę kilku maili zwrotnych które do Was nie dochodzą. Często też zmieniacie Państwo adresy mailowe i nie podajecie nowych.
Wszelkie inne nośniki jak różne portale społecznościowe, tablice ogłoszeniowe (te bez szkła) są nieoficjalnymi i nieobowiązującymi nośnikami informacji często mylnej, przekłamanej lub bardzo niedokładnej.
Zawsze wraz z członkami Rady Sołeckiej odpowiadamy mailowo czy telefonicznie na wszelkie pytania czy wątpliwości.
Podaje ponownie namiary gdzie można uzyskać pełne i kompetentne informacje, dotyczące aktualnych spraw Sołectwa.
Ewa Błońska: ewablon1@gmail.com, tel. 605 305 475
Marcin Denis: marcin.denis@op.pl, tel. 697 955 623
Magdalena Mandelska: smagda2005@gmail.com, tel. 728 888 823.
Ewa Szelągowska-Kalmnan: biuro@karatenikobushi.pl, tel. 794 602 404
2. Spotkanie Burmistrza Grzegorza Benedykcińskiego i Piotra Galińskiego z Sołtysami
Po raz pierwszy od dwóch miesięcy odbyło się spotkanie z dwoma Burmistrzami G. Benedykcińskim i P. Galińskim oraz kilkoma Sołtysami.
UM na razie jeszcze jest zamknięty dla interesantów, a kiedy się otworzy będą panowały inne zasady spotykania się z urzędnikami w celu załatwienia swoich spraw. W tej chwili można tylko wejść na Salę Obsługi Klienta.
Na spotkaniu omówiono wiele spraw inwestycyjnych Gminy, jak i też Sołtysi przedstawili sprawy swoich Sołectw.
Na niektóre tematy otrzymałam od razu odpowiedzi , niektóre wymagają sprawdzenia po stronie UM.
3. Tablice – Kierowco – Nie Kurz
Od miesiąca czekam na zamówione przeze mnie tablice – Kierowco – Nie kurz.
Pomimo wielokrotnych rozmów i z Naczelnikiem Wydziału Dróg Gminnych i z Wiceburmistrzem oraz pracownikiem z Wydziału Dróg Gminnych, pomimo przyjazdu pracownika UM na wizje lokalną do CL , wniosek o zakup tablic utknął w Wydziale
Finansowym.
Po spotkaniu – tablice mają być wykonane i ustawione w niedługim czasie.
4. Obowiązkowe szczepienia psów przeciw wściekliźnie
Szczepienia odbędą się najprawdopodobniej bezpłatne na przełomie sierpnia/września. Będzie oddzielna Informacja w tej sprawie z UM.
5. Zwalniacze Kalinowa – organizacja ruchu
Po trzech latach (tak!) UM wreszcie zakończył proces etapu projektu Organizacji Ruchu zwalniaczy na ulicy Kalinowej od Magnoliowej do Miłorzębu. Projekt jest gotowy i zatwierdzony. Dla mnie i Rady Sołeckiej trochę udziwniony i przekombinowany , ale nie mieliśmy na to żadnego wpływu.
Teraz UM jest na etapie wykonania – czyli ogłoszenia przetargu na zakup potrzebnych materiałów. I z tym jest na razie duża trudność. Rozmawiałam z Prezesem ZGK, który jest gotowy przerwać wszelkie inne pracy i wybudować te zwalniacze, jak dostanie materiały.
To już trzeci i ostatni, organizowany przez Gminę przetarg na organizacje ruchu , w skutek wniosków Sołectwa na odcinku Sumakowa, Kalinowa poprzez Malwową, Wiązową, Bluszczową i Cedrową.
Swego czasu zbierałam od Państwa informacje poprzez nośniki informacji , co należy poprawić na tych ulicach. Dzięki informacji zwrotnej użytkowników tych dróg i zaangażowaniu członków Rady Sołeckiej udało się doprowadzić do klarownej sytuacji ruchu drogowego na w/w ulicach.
Po spotkaniu : najprawdopodobniej zakup materiałów odbędzie się drogą bez przetargową. Takie informację będę miała w poniedziałek
6. Bukowa – Cisowa – Dzikiej Róży
W dniu wczorajszym zadzwonił do mnie Starosta p. Marek Wieżbicki informując, że monit (przesłałam Państwu), który wystosowało Starostwo do Wojewody poskutkował i Wojewoda dał już prawie wszystkie zgody (nie wiem ile trzeba tych zgód?) na przekazanie tej drogi od Władkowa poprzez CL do Makówki w ręce gminy.
Nie mniej wymagane są jeszcze zgody kilku właścicieli działek przy tej drodze, a nie wiadomo jak będzie się toczyło postępowanie z nimi.
7. Oświetlenie
Następujące ulice: Kwitnącej Wiśni, Cymuty, Bukowa, plac zabaw, Dzikiej Róży, Olchowa były zgłoszone do II etapu oświetlenia. Chodzi oczywiście o ogłoszenie przetargu na projekt / rok/. Następnie po wykonaniu projektu oświetlenia należy czekać na ogłoszenie przetargu na wykonanie (rok).
O oświetlenie w Sołectwie występuje sukcesywnie od roku 2013. Po 7 latach został zrealizowany przetarg na projekt i wykonanie oświetlenia I etapu CL. Drugi etap oświetlenia CL miał iść prawie równolegle po wykonaniu projektu I etapu. Jednak zmieniono decyzje i czekano na wykonanie I etapu. Teraz miał rozpocząć się II etap.
Chodzi tylko o to, aby UM uwzględnił i nie wyciął jakiejś ulicy przy organizowaniu przetargu na projekt. Sołtysi zgłaszają po 5/6 ulic, a do przetargu „idzie” 2/3.
Kryterium dla UM w przyjęciu ulic do projektu oświetlenia (nie dla Sołectwa, my podajemy wszystkie ulice, gdzie zamieszkują mieszkańcy) jest ilość domów – osób na danej ulicy zameldowanych (płacących podatki do Gminy) oraz długość zamieszkania.
Niedawno pisałam w swojej korespondencji do Państwa, że wszystkie przetargi zostały wstrzymane na czas nieokreślony. Taką też informację otrzymałam na spotkaniu. Po 15 lipca br będzie można wrócić ewentualnie do tematu w zależności od sytuacji finansowej w Gminie.
8. Świetlica i teren przy świetlicy
W najbliższym czasie mają być zainstalowane podstawowe meble do świetlicy, które Gmina zamówiła w formie przetargu.
W najbliższym czasie będzie też stawiany garaż – blaszak na terenie przy świetlicy, zakupiony z funduszu sołeckiego w zeszłym roku.
9. Bezpieczeństwo
Kamery na 3 wjazdach i na placu zabaw winny być zamontowane w ciągu 2 miesięcy Informatycy byli zajęci organizowaniem sprzętu i łącznością w szkołach przy lekcjach on-line.
Na moja prośbę o dodatkowe prewencyjnych patrole zarówno Policji jak i Straży Miejskiej otrzymałam odpowiedź, iż nie ma takiej możliwości.
10. Plan zagospodarowania przestrzennego
W związku z sytuacją epidemiczną nie ma możliwości zorganizowania debaty publicznej. Od tego uzależnione jest wyłożenie pzp.
UM stara się aby takie debaty publiczne (dla różnych pzp) w jakiś sposób zorganizować, a jednocześnie być może nastąpi szybkie uwolnienie możliwości zorganizowania zebrań większej ilości ludzi. Dalsze informacje zainteresowanym być może podam już jutro.
Ewa Błońska,
Sołtys